کولیت اولسراتیو در بزرگسالان



تاریخ انتشار : 1399/10/16 07:00
نویسنده : دکتر محمد تقی صفری فوق تخصص گوارش و کبد در کرج


کولیت اولسراتیو چیست؟
- کولیت اولسراتیو بیماری است که باعث اسهال ، شکم درد و حرکات روده ای خونی می شود. این علائم به این دلیل اتفاق می افتد که روده بزرگ ملتهب شده و دچار زخم می شود که به آن زخم گفته می شود .

علائم کولیت اولسراتیو چیست؟
- علائم ممکن است خفیف یا شدید باشد. ممکن است فقط یک بار اتفاق بیفتد. یا ممکن است از بین بروند و بارها و بارها بازگردند. علائم احتمالی عبارتند از:

● اسهال که ممکن است 10 بار یا بیشتر در روز اتفاق بیفتد
●حرکات روده ای خونین
● خونریزی از مقعد
● مخاط از مقعد خارج می شود
●گرفتگی شکم
● تب
● کاهش وزن
● تورم و درد در لگن و زانوها
● قرمزی و درد در چشم
● بثورات پوستی
● زخم یا زخم در دهان شما
آیا آزمایشی برای کولیت اولسراتیو وجود دارد؟
- آره. چند آزمایش وجود دارد که می تواند به پزشکان در تشخیص کولیت اولسراتیو کمک کند. پزشکان معمولاً از آزمایشی به نام "سیگموئیدوسکوپی" یا آزمایشی مشابه به نام "کولونوسکوپی" استفاده می کنند . برای این آزمایشات ، پزشک یک لوله نازک به داخل راست روده (قسمت تحتانی روده بزرگ) شما می گذارد و آن را به روده بزرگ شما ریز می کند. این لوله یک دوربین به آن متصل است ، بنابراین پزشک می تواند داخل روده بزرگ شما را ببیند. این لوله ابزارهایی را نیز بهم متصل کرده است ، بنابراین پزشک می تواند از بافت نمونه برداری کند تا زیر میکروسکوپ بررسی کند. آزمایش های دیگر ممکن است شامل اشعه ایکس یا اسکن باشد.

آیا لازم است رژیم خود را تغییر دهم؟
- بستگی دارد. هیچ نوع خاصی از رژیم های غذایی وجود ندارد که ثابت شود به افرادی که کولیت اولسراتیو دارند احساس بهتری داشته باشند. اما برخی افراد متوجه می شوند که به نظر می رسد برخی از غذاها علائم را بدتر می کنند. اگر چنین اتفاقی برای شما بیفتد ، ممکن است پزشک پیشنهاد کند برای مدتی از مصرف آن غذاها پرهیز کنید تا ببینید آیا احساس بهتری دارید. به عنوان مثال ، بعضی از افراد اگر از مصرف غذاهای لبنی مانند شیر ، ماست و پنیر پرهیز کنند ، احساس بهتری دارند.

اگر از مصرف برخی غذاها خودداری کنید ، پزشک ممکن است مصرف مکمل ها را به شما پیشنهاد دهد. این می تواند اطمینان حاصل کند که مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنید.

کولیت اولسراتیو چگونه درمان می شود؟
- بسته به علائم شما ، پزشک ممکن است تجویز کند:

● داروهایی که مستقیماً وارد راست روده می کنید - این موارد تورم را در موارد خفیف کاهش می دهند. حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد تا آنها شروع به کار کنند.
● داروهایی که قرص می خورید - یک داروی رایج "5-ASA" نام دارد.
● یک دوره کوتاه داروهای استروئیدی - این به کاهش تورم کمک می کند. این داروها همان استروئیدهایی نیستند که برخی ورزشکاران به طور غیرقانونی مصرف می کنند.
● داروهایی که روی سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارند - این داروها می توانند به محافظت از روده بزرگ شما در برابر آسیب کمک کنند. آنها شامل داروهای "بیولوژیک" مانند infliximab (نام تجاری: Remicade) ، آدلیومیماب (نام تجاری: Humira) و ودولیزوماب (نام تجاری: Entyvio) هستند.
برای بیشتر افراد ، علائم فقط پس از چند هفته درمان از بین می روند.

آیا جراحی گزینه ای است؟
- وقتی داروها موثر نیستند ، جراحی می تواند کمک کند. 2 نوع جراحی وجود دارد:

● جراحی برای برداشتن روده بزرگ ، راست روده و مقعد. افرادی که این جراحی را انجام می دهند دیگر نمی توانند به طور طبیعی دفع مدفوع داشته باشند. در عوض ، حرکات روده ای آنها از شکاف شکم خارج می شود. یک کیسه پلاستیکی زباله ها مدفوع را می گیرد.
● جراحی برای برداشتن فقط روده بزرگ و راست روده. پس از این جراحی ، پزشک روده کوچک را به مقعد متصل می کند. افرادی که این جراحی را انجام می دهند می توانند به روش طبیعی دفع مدفوع داشته باشند.
اگر می خواهم باردار شوم چه می شود؟
- در بیشتر موارد ، کولیت اولسراتیو بر توانایی بارداری زن تأثیر نمی گذارد. اگر می خواهید بچه دار شوید ، قبل از شروع اقدام به بارداری با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. او می تواند اطمینان حاصل کند که شما تمام آزمایشات لازم را قبل و در طول بارداری انجام داده اید. برای کولیت اولسروز مهم است که در دوران بارداری به درستی درمان شود. پزشک یا پرستار شما ممکن است بخواهند داروهای شما را عوض کنند. به این دلیل که برخی از داروهایی که برای درمان کولیت اولسراتیو استفاده می شوند ممکن است برای نوزاد بی خطر باشند. همچنین ممکن است پزشک بخواهد دوز بالاتری از اسید فولیک را نسبت به زنان بدون کولیت اولسراتیو مصرف کند.
شرایطی مانند کولیت اولسراتیو در خانواده ها وجود دارد. بنابراین ، اگر فرزندی دارید ، ممکن است او نیز به آن دست یابد






#کولیت اولسراتیو # بیماری گوارشی # روده ی بزرگ # علائم کولیت روده #داروهای کولیت روده #کولیت اولسراتیو و بارداری #فوق تخصص گوارش #دكتر گوارش #فوق تخصص گوارش در کرج



ارسال نظرات












نظرات



ارش علوی ارا :
بسیار عالی و کامل انشالاه سایتون مستدام باشه برای ما مریض هاتون🌷
1399/11/04 11:34
ارش علوی ارا :
ببخشید دکتر میخاستم بدونم اگر روده ی بزرگ رو برداریم به نظر شما بهتر نیست؟ایا برامون مشکل ساز خواهد شد در اینده؟
1399/11/04 11:38